fredag 30 maj 2014

Maskroskapris


För några veckor sedan kom jag hem från en skogstur med, bland annat, en liten påse med maskrosknoppar. Jag har nämligen länge velat prova på att göra maskrosknoppskapris. Förra året testade jag att göra kapris på fläderbär, vilket blev succe, så jag är spänd på om det här blir lika bra.


Jag började med att sortera mina små knoppar. En hög för lite större, och en för pyttesmå. Jag tror egentligen att de man är ute efter är de små, små knopparna som växer allra längst ner på maskrosplantan, i mitten av bladfästet så att säga. 


Sen varvade jag knopparna med havssalt i en burk och lät det stå så i ett par dagar. Jag har ingen aning om det här steget faktiskt är nödvändigt, men det var så jag gjorde med fläderkaprisen, så jag tänkte att det var dumt att ändra på ett vinnande koncept!


Sen kokade jag 1 dl vatten med 1 dl äppelcidervinäger och 1 tsk salt. Knopparna la jag i små burkar, med 1 vitlöksklyfta, 3 enbär och 1 vitpepparkorn i varje burk. Eftersom detta är något av en testomgång ville jag inte göra allt för mycket, så mina burkar är av den lilla sorten- de rymmer lite mer än 1 dl var. En för de lite större och en för pytteknopparna. Den kokande lagen hällde jag sen över knopparna och stängde till. När burkarna svalnat satte jag in dem i kylskåpet och där står de nu och väntar på att bli provsmakade. 

Jag återkommer med resultat så fort det är gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar